Om hår och hårersättning vid cancerbehandling med frisör Susan Lemón
Kom för att tillsammans med andra få veta mer om hår och hårersättning vid cancerbehandling
Susan kommer till oss på Kraftens hus för att prata hår, håravfall och hårersättning för en mindre grupp. Hon kommer att ha med sig olika produkter och broschyrer som peruker, turbaner /huvudbonader. Även om du redan varit i kontakt med någon form av hårersättning, kan det lätt uppkomma frågor i efterhand.
Att folk vill ha eller behöver hårersättningar är vanligare än många tror. Oavsett situation kan håravfall vara ett känsligt ämne som alltid ska bemötas med respekt och vördnad. Man får aldrig glömma att för varje ny kund som plötsligt drabbas av håravfall så är det en sorg som behöver behandlas med respekt och eftertanke.
För många av oss är hår på huvudet en självklarhet, men för andra ser verkligheten annorlunda ut. Susan Lemón på Hultafrisörerna i Borås har sedan tio år tillbaka haft ett stort fokus på hårersättningar, och hon menar att hår alltid ska vara en självklarhet för den som så önskar. Jag väljer att kalla det för hårersättning, för hårersättningar handlar om så mycket mer än bara just peruker, säger Susan. En peruk, toupé eller hårförlängning är ett hantverk som behöver anpassas till varje enskild kund.
VAR: Kraftens hus Sjuhärad, Träffpunkt Simonsland, Viskastrandsgatan 5, plan 6
NÄR: onsdag 20/11 kl. 11 – 12:30
Det kommer finnas fika till självkostnadspris för den som önskar!
Anmälan till en av de 8 platserna gör du nedan.
Har du frågor är du välkommen att höra av dig till sjuharad@kraftenshus.se eller 0722 25 92 98
Susan Lemón har arbetat som frisör i 33 år, och i drygt tio av de åren har hon haft extra fokus på hårersättningar. Det var faktiskt när en av Susans stamkunder drabbades av cancer och var i behov av en peruk som hennes intresse för hårersättningar väcktes.
—Jag tog då kontakt med Touperna Belgal/Carl M Lundh som var vår leverantör av extensions / hårförlängningar för jag visste att de även tillhandahöll peruker. Av dem fick jag väldigt bra vägledning och idag är jag otroligt tacksam över att ha fått den möjligheten och utbildningen, säger Susan. Du kan aldrig påstå att du fullt förstår den enskildes situation, men kan jag med min kunskap bidra till lite bättre självkänsla och glädje hos en kund så blir det till ett stort värde för mig, säger Susan.